Att Underdriva

Finns det ordet ens?
I varje fall inte i någon ordlista.
Men alla förstår vad ordet innebär trots att det inte existerar.

Tanken slog mig idag när jag såg löpsedlarna på Expressen och Aftonbladet.

"Därför slog jag ihjäl min pappa med stekpannan"

Låter inte så konstigt.
Vi är vana vid sånna här saker tack vare media.

Men har du tänkt på alla gånger lokal-tidningen skrivit om något du upplevt?
Kanske till och med intervjuat dig.

Det är ofta fel, samt överdrivet och underdrivet.

Ska man verkligen tro på Aftonbladet, Expressen eller lokaltidningen?

Jag minns när jag var 6 år gammal, då jag och en kompis blev intervjuade under ett fotbollsläger.
Det var 1994 när Sverige precis kommit hem från Amerika prydda med sina bronsmedaljer.

En av frågorna som dök upp var: Vem är din stora idol?
Mitt svar var Martin Dahlin.

I tidningen senare kunde man läsa att det var Romario som det året var hypad över hans insatser i Brasilien.

Inte för att det är en speciellt stor grej det här.
Men varför kunde det inte vara Martin Dahlin?

För att Brasilien vann och Romario var bäst det året.
Såklart att det då låter mycket tuffare.

För övrigt så togs bilden på oss när vi stod och skämtade om hur stor snopp man kunde ha.
Så vi står där och gör gester med händerna.

Det kunde dom skrivit, för det var sant.


Därför undrar jag, var det verkligen en stekpanna han använde?
Eller är det tillspejsat?

Tänk på det nästa gång du läser tidningen...
Vad det än gäller...

Kommentarer
Postat av: L

Sen så är det faktiskt så att rubriken i sig är det som mest luras. Om du kanske skulle ta och läsa igenom den där artikeln så kanske du hade fått en mer klar bild av vad som hände egentligen.

Visst, ibland är rubriken och den reterande texten pasande, men oftast rör dig sig om en helt annan historia än vad rubriken tycks förmelda!

Tänk på det du!

2007-01-16 @ 21:14:49
Postat av: linda

HEY! how you doin?

Postat av: Souljacker

@L
Jag borde tagit mig tid att läsa det ja.
Och Rubriker ska vara lockande, och just det här med stekpannan var ett dåligt val. Men ändå, då går i fällan! "...du hade fått en mer klar bild av vad som hände egentligen."

Jämför den klara bilden om oss; "Killarna värmer upp (gesterar snoppstorlekar), med sina idoler bla bla.

Men som sagt jag ska tänka på det!

2007-01-18 @ 00:15:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback