Ordslakten Del 1.

Här är en liten grej jag kom på idag...
Egentligen kommer det mest handla om ordspråk... eller vad man ska kalla det vi får se vart det leder...

Ordslakten
Då var det dags att beakta eller slakta.

För att ni ska förstår hur det här går till ska jag göra upp ett exempel åt er.

Ord: Tjur-rusa
Enda sammanhanget där i varje fall jag hört ordet är inom fotboll.
Till att börja med trodde jag i över fyra år att det hette Tjuvrusa,
och jag fann verkligen ingen logik i det.

Vadå Tjuvrusa?
Det handlar om backspelare som helst inte ska tjuvrusa?
Va?
Tjuvstart?

Nej nej nej!
Fotbollstränare CG upplyste mig bland andra att det heter Tjur-rusa.

Det gjorde det hela mycket mer logiskt!
Att en back ska tänka, täcka, pressa, ge understöd m.m är ju A och O.
Däremot kan det vara bra att satsa allt på ett kort, en attack, i full galopp.
Men missar man den är det kört och man får försöka vända i denna höga hastighet,
likt en tjur som missar matadoren.

Alltså, Tjur-rusa ett ord att beakta.



Nu vet ni lite hur det går till, eller?

Orden är:  
Glashalt
Klockrent 
          

Vär kommer klockan ifrån? Är glas halt?
Var finns logiken i det här?
Slakta eller beakta?
Tar gärna kommentar på det här så vi reder ut det.



Men tänk själva, varför är det så här? Kolla skillnaden;
Solklar alla förstår vad som menas med det här. Men vad gör solen där? Eller ses den som något självklart eller vad?

Kristallklar
finner jag ändå logik i. Ordet kanske uppfanns av någon gammal gruvarbetare i södra norrland som sa; "Jomen det är klart som kristall att vi ska gå på hockey'n"

Hah, lite får man tramsa!

Kommentarer
Postat av: Dennis

Angående glashalt.

Tänk dig själv om du såg ett golv av glas, det hade sett väldigt halt ut.

Postat av: Souljacker

@Dennis
Ser fortfarande ingen logik i det. Möjligen att det har något med is att göra, men varför inte då bara kalla det för ishalt?

2007-01-22 @ 22:25:08
Postat av: Malin

GLASGALT

Is som är genomskinlig ( som ser ut som glas ) är alltid mycket halare än vanlig lite vitare is... Därför blir det glashalt...

2007-01-22 @ 23:10:05
Postat av: Malin

Glashalt* :(

2007-01-22 @ 23:11:06
Postat av: L

Solklar = Solen är oftast.. klar. Inte klar som i färdig utan klar som i .. ja, klar. Äsch. Du förstår. Och när något är solklart, så är det verkligen klart. För att solen är så klar. Antingen är den eller så är den inte. Antingen finns vi eller så finns vi inte.

Typ.
Trött.

2007-01-23 @ 01:10:27
Postat av: Souljacker

@Malin
Hum, hum... Jag kan väl hålla med om det då att det finns olika sorters isar, och den som är så klar att man ser igenom är oftast den halaste.

Glashalt - Beakta

Klockrent har ingen lyckats reda ut, inte jag heller. Jag säger Slakta.

@L
Eller, utan sol-ljus syns ingenting klart?
Jag vet inte riktigt. Vi är påverkade av att ordet finns... tror jag.
Och du tänker - alltså finns du; säger filosoferna ;)

Trött typ.

2007-01-23 @ 09:30:26
Postat av: Dr. Anton Gnäll

angående klockrent, är det inte för att en klocka alltid är ren inne i urtavlan liksom? har du någonsin sett en klocka med minsta dammkorn inne i urtavlan? och då jiddrar vi inte om kalle anka-klockor utan riktiga auktoritära armbandsur. det är en teori. annars kan det ju vara så att klockan alltid är på pricken liksom, alltid håller tiden. klockrent blir då rent som klockan, typ att en alltid är rätt. jag har svårigheter att formulera den sista teorin men jag hoppas att nån förstår.
kan det vara på något av dom visen?

2007-01-23 @ 18:42:40
Postat av: L

jag tror på den sista teroin. den första var mest småkul :)

men det är ju så att vi alltid tror på klockan. vi följer den för att den är så "självklar", precis som något är "självklart" eller som vi så kallar.. klockrent. naturligtvis. helt klart! lika "heltklart" som klockan!

äsch.
typ inte trött.

2007-01-24 @ 12:09:28
Postat av: Souljacker

@Dr.Anton Gnäll
Hah, fint namn. I vilket fall... att en klocka är ren inne i urtavlan låter långsökt om man tänker efter. Klockor påminner ju om gamla dammiga ding dongare känns det som. Däremot ditt andra exempel är skitbra. Och L håller med dig, så ni är ju två.

Det godkänns härmed som ett ord att beakta.

Men lite konstigt är det att det paras ihop med ordet Rent.
Det kunde väl varit Klockklart. Eller "kk" blir onaturligt. Hmm... Klockat, bara klockat! Det är ju helt klockat. nja, jag vet inte.

Vi säger att ordet beaktas.

Stay tuned till Ordslakten del 2.

:)

2007-01-25 @ 00:18:27
Postat av: L

Klockat lär nog bli ett slang för klockrent inom kort och du lär vara vara mannen bakom det!
Congratulations :)

2007-01-25 @ 17:02:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback