Ordslakten del 2

Då var det dags att ta sig an två nya ord att antingen slakta eller beakta.

Första ordet (eller uttrycket):

Fy hundan
Fy hundan vad tråkig dag det här var
Makes no sense?
Eller?

Min egna uppfattning kring den här till-lämpade kristensvordomen är:
Att uttrycket bör vara ganska gammalt med tanke på uttalet på hund i singular bestämd form. (Är dock inte säker på det där). Jag syftar såklart på Hundan, eller "Hunnan" på bonde-brytning.

I vilket fall, en gammal knegig gubbe som skäller på hunden, därtill kommer ordet Fy.
Nu när jag sitter och skriver här får jag ändå inte ihop det...
Varför ordet har den mening det har... Fy Hundan vad dum i huvudet jag är som sitter och klurar på sånt här trams.

Javisst!

Ord 2:
Håll i er, den som knäcker det här är jag villig att ge ett hundra riksdaler.
Jag har aldrig använt uttrycket själv trots att det är väldigt brukat, också en så kallad till-kristnad svordom. Eller något åt det hållet.

Ok, here we go.
Andra uttrycket är: För Sjutton Gubbar
Har ni tänkt på hur fan det låter?
(Fan, svordomen härstammar från den Grekiska guden Pan, som egentligen var en vanlig god herdegud men Pan blev fan, den kristna föreställningsvärldens djävul)
---där lärde ni er allt något

Tillbaka till skiten...

Ge mig damsugarmunstycket nu för sjutton gubbar!
Vem har kommit på något så dumt?
Va?
Slakta slakta slakta...

Invändningar?


167589-16

Här ovan kan ni se svordomen ni so ofta använder.
Hah...

Kommentarer
Postat av: L

Jag tror att din teori om "fy hundan" stämmer. Att man var lite arg på hunden som antingen kom in på ens tomt eller gjorde något fel. Då utbrast man helt enkelt "Fy hundan, stick och brinn" :)

Men för sjutton gubbar har jag inte ens en gissning på. Men kära nån vad jag skrattade högt här borta då jag läste ditt blogginlägg. Haha.. Och inte nog med texten så har du också gett oss en fin bild!

Skriv oftare!

2007-01-30 @ 09:40:51
Postat av: Souljacker

Det borde vara något åt det hållet antar jag... särskillt när du lägger till stick och brinn ;)

Haha, för sjutton gubbar kommer slaktas.
Och visst är det lite kul ändå, för det visste du inte att en av Svenskans mest använda svordomar kommer ända därifrån!

Och jag ska försöka, men jag vill inte kladda ner ogenomtänkta skitsaker :)

2007-01-30 @ 13:45:10
Postat av: L

Även ogenomtänkta meningar kan ha en betydelse. Det här har vi ju talat om.. Även om man själv bara skriver något kan andra se stora meningar i det som kanske till och med förändrar deras liv :)


SKRIV MER

2007-01-30 @ 18:44:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback